Medicinering för diabetes typ 1

Ja, ni som känner mig eller har läst här ett tag vet ju att jag har diabetes typ 1.
En sjukdom som jag fick för ca tre år sedan.
Det som händer att kroppen vänder sig emot bukspottkörteln o slår ut den.
Bukspottkörteln är det organ som skickar ut insulin till mat o dryck.
Denna funktion saknar alltså jag, vilket innebär att jag måste tillföra insulin själv till det jag äter o dricker.
Som diabetiker är också vikten av ett nyttigt liv viktigt o jag lever ett liv som alla borde leva egentligen.
Jag får också se till att hålla mitt blodsocker på en bra nivå eftersom att det skiljer sig från er utan sjukdomen.
Ni behöver inte direkt fundera över ert blodsocker eftersom er bukspottkörtel själv konstaterar hur mycket insulin ni behöver o hela tiden håller ert blodsocker på en bra nivå.
Det gäller alltså för mig att äta nyttiga mellanmål med jämna mellanrum.
Helt enkelt, så som alla bör äta.
Självklart fuskar även jag men jag dricker t.ex. cola light istället för vanlig cola.
Vanlig cola har för mycket socker som jag inte klarar av men lightprodukter är ersatta med sötningsmedel.
O nej, light är inte farligt i måttliga mängder.
Men det kan säkert bli om du dricker tre liter varje dag men det kan ju vanlig cola också, ellerhur?
Ja, hur som helst.
Eftersom min bukspottkörtel inte sköter jobbet längre, så får jag göra det själv med hjälp av mediciner.



http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/kroppen/matsmaltning/s_bukspott.gif&imgrefurl=http://www.1177.se/Tema/Kroppen/Matsmaltning-och-urinvagar/Matsmaltningsorganen/&usg=__TogFeLjwdfTeZKvGf8kK4fdqRHQ=&h=364&w=550&sz=58&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=L1LZyoCM9-2A-M:&tbnh=143&tbnw=216&ei=TxQbTs39Kc7OswaJ8PnWDw&prev=/search%3Fq%3Dbukspottk%25C3%25B6rtel%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4ACPW_svSE415SE420%26biw%3D1366%26bih%3D494%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=842&vpy=139&dur=5270&hovh=183&hovw=276&tx=175&ty=92&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:4,s:0&biw=1366&bih=494

Man har två val som diabetiker i typ 1:

* Insulin genom sprutor - något som alla som får sjukdomen måste börja med. Ofta minst i ett år. Det innebär stick med sprutor i mage varje gång du ska äta och även långtidvärkande insulin i benet en gång om dagen. Sprutorna är det mest kontrollerade alternativet. Här måste det vara lite mer strängt med tider och måltider.

Bild på insulinsprutor.
Bild lånad från;
www.halsa.ifokus.se


* Insulin genom pump - det är denna apparat som jag valde efter ett år o det har gett mig större frihet. Den är kopplad till rumpan genom plåster. I ett av plåstrena finns en liten nål som du sticker in i huden. Mellan plåstrena o pumpen finns en slang där insulinet åker. man är alltså friare med pump eftersom det innebär mindre stick. Du byter/skiftar sida på plåster o pump varannan/ var tredje dag. Och du trycker själv in på pumpens knappar när du ska ha insulin till en måltid.

Bild på en insulinpump, som självklart finns i olika modeller precis som sprutorna.
Här sitter dock plåstrena på magen.
Bild lånad från; www.agilitydream.blogg.se

Nog snackat sålänge, nu kommer lite fler bilder.
Hoppas ni förstår något av det jag försöker förmedla!



Bild på en blodsockermätare.
Man sticker sig med en apparat med en liten nål i o blodsdroppen man trycker ut sätts på stickan som bilden visar.
Därefter får du fram nivån på ditt blodsocker.
Bild från; www.carnebro.se


O sist men inte minst en bild på glukagonsprutan.
Detta är en spruta för nödsituationer om jag t.ex. svimmar pga blodsockret ska denna tryckas i låret så snabbt som möjligt.
Och ambulans ska tillkallas.
Den är alltså till för situationer när man hamnar i koma.
Det är väldigt ovanligt o det ska helt aldrig hända!
Bild lånad från; www.5childrentype1diabetescoeliacsandme.blogspot.com

Hoppas att ni fann detta inlägg lärorikt o framförallt VIKTIGT!

Lovelovelove

Sallie.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0